Thursday, October 18, 2012

Patah Tumbuh Hilang Berganti



Panggilan haji
Telah tiba lagi
Menunaikan ibadah
Panggilan Baitullah......


Ini antara lirik lagu Panggilan Haji ( Panggilan Kaabah El Suraya ). Tah kenapa lagu ni sangat2 nostalgia sebab dah biasa dengar dari zaman kecik2 dulu lagi. Untuk tahun ni 25 September 2012 salah seorang adik ipar dapat tawaran menunaikan fardhu Haji. Norman bin Ahmad (adik kepada suami) bersama isteri Noraini binti Latif telah bersedia menyahut seruan Haji ni.
Namun takdir telah menjadik ketentuan, seminggu selepas mereka berlepas Norman telah meninggal dunia di Madinah, sehari sebelum mereka memasuki Kota Mekah.Al Fatihah....



Saat2 terakhir disamping adik beradik sewaktu menunggu urusan check in di Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya.



 Semoga adik ipar aku ni dipermudahkan Allah dan mendapat ganjaran Haji Mabrur. Kini masih lagi dalam mengerjakan Haji walaupun dalam kesedihan disaat jauh dari keluarga dan kehilangan suami yang tak diduga pasti menguji ketabahan dan keimanan seseorang.





 Rasa sedih bila kehilangan. Dia antara ipar yang agak rapat walaupun tinggal jauh di Kelantan. Dari zaman anak2 kami masih kecil tidak putus dia mengunjungi Kl dan jugak kami ke Kelantan.




Langkah dan pertemuan terakhir sebelum urusan check in di Kelana jaya.


Disamping menerima beita sedih tentang kehilangan, kehadiran anak buah dari adik lelaki bongsu jugak ditarikh yang sama. Alhamdullilah.


Mengujungi orang baru dalam keluarga. Ini antara cucu yang ke lapan untuk keluarga Hj. Manaf, Walaupun kami dari keluarga yang agak kecil kini makin meriah dengan kehadiran seorang demi seorang penambahan anggota baru.




Selamat hadir kedunia ini untuk Muhammad Iskandar Mirza bin Isa.

Sesungguhnya kehadiran dan ajal maut setiap insan tu dah ditentukan Allah, kita sebagai insan yang serba kekurangan harus menjalani kehidupan dan mencari keredhaan sebaik mungkin. Al FAtihah untuk arwah Norman bin Ahmad.....

Wednesday, October 17, 2012

Roti Canai

Sesekali dipagi minggu pasti terpanggil untuk pegi restoran mamak ni. Walaupun agak jauh dari rumah tapi tarikan amat kuat untuk kesini . Yang dekat dengan rumah pun banyak tapi nak gi sini jugak. Tarikannya adalah roti canai yang sedap, tak berminyak, garing. Rasanya tiap kali order pasti tiap angota keluarga dengan pilihan yang sama tiap kali kesini. Bagi aku ghee tosei sini amat sedap, garing dan wangi bau gheenya. Sebenarnya aku ni memang peminat apa je makanan yang berasas minyak ghee. Hee ni bukan nak promote kedai mamak ni ye.

Kenapa kedai mamak disukai ramai?? Paling utama masuk jer cepat akan dapat layanan, Oder pun cepat dapat. Mana taknya baru sebut menu order ...siapppp kata simamak, walaupun dia belum gerak untuk kedapur  secara psikology, hati dah senang dengar perkataan siappp nya tu kan. order tak perlu tulis kat notes dengan menghafal bersungguh2 tiap apa yang diminta. Jarang jugak lah silapnya rasanya kalau silap pun yang sikit2 je, kalau ditegur tentang kesilapan tak de la diorang buat muka ketat. ok jer

Salah sorang anak mesti order 2 roti telur tiap kali kesini. Sape laa agaknya ye,,kari kambing pasti ada untuk dicecah.Telur rebus setengah masak pun order kat sini, alasan, mamak punya telur rebus setengah masak amat memenuhi citarasa,tak keras tak cair.
 Pengalaman di pagi minggu masa nak order nasi lemak digerai makcik dekat rumah amat merimaskan, masalahnya tokey tiada tukaran wang kecil. Adoiii rimas betul walaupun kita faham masalah diorang tetapi peniaga harus peka tentang wang tukaran ni. Bila terpaksa hulur wang besar, peniaga terus buat muka ketat seolah marah sangat dengan situasi tu dah macam salah besar sipembeli.Tapi cuba kekedai bangsa asing jarang pembeli rasa bersalah sebab diorang pasti sentiasa siap bersedia dengan tukaran kecil agar pembeli selesa dan terus membeli ditempat mereka kan.....