Friday, June 29, 2018

1001 cerita Raya 2018 ..

Raya datang lagi, walau pada jua yang sedang kau hadapi ia pasti datang. Kali ini buat pertama kali menyambut raya di Kuala Lumpur. Pertama kali bangun pagi tiada juadah Raya. Sebaliknya sarapan bee hoon goreng. Baru bersiap untuk perjalanan balik kampung.
Sebelum bertolak balik kampung bergambar untuk kenangan Raya 2018. Anak bulus pun bersiap juga untuk pulang kampung.
Seperti biasa kami tak pernah nak berdondon,,,apa je boleh
Sebelum menuju kampung singgah dulu di Melaka ..tunggu jab tuan rumah dah pergi beraya.
Alhamdulillah lama kami tak bertemu,,ini lah istimewa hari Raya. Kesempatan untuk berziarah dimanfaatkan.
Terkenang juadah last berbuka puasa. Berjaya memasak tiap petang selama sebulan tanpa membeli lauk di bazar Ramadhan. Walau simple tapi menyelerakan dan puas hati. Menu di atas ni ayam golek dan soup fish ball.Sambal. Ini penamat Ramadhan. Alhamdullilah saat seronok waktu nak berbuka hanya dirasai waktu ini sahaja, Itulah barakah nya bulan Ramadhan.
Tahun ni jugaklah rasanya dah expert buat karipaf. Mula nya macam x confiden tak buat pastri tu,,tapi lama lama perfect. Akibat selalu kecewa dengan karipaf yang dibeli kat luar,,isi sikit dan inti yang boleh bergoyang goyang dalam pastri dek kerana sikitnya. Tapi bila buat sendiri padat, dan mewah dengan segala yang boleh menyedapkan..Karipaf sardin dan daging yang kerap dibuat. Satu kemajuan practice make perfect.

Satu lagi kemajuan tahun ni jugak pertama kali berjaya menganyam ketupat sendiri. Semoga ilmu ni tak hilang dari ingatan.

Pada 3 hari Raya ni lah dapat kesempatan menziarah berjalan Raya. Setelah urusan menerima tetamu anak saudara abah yang begitu ramai hari raya ke tiga menemani nya menziarah beberapa buah rumah. Sebelum  tuan rumah buka pintu kami sempat berposing di haman rumah ni.

Mak cik Siah ni sangat nostalgia dengan keluarga kami. Mengenalinya dari zaman kanak kanak lagi dan dia dan arwah suami nya berkerja di kebun abah beberapa puluh tahun yang lalu. Kini masing masing dah meniti usia tua, dengan kekurangan pendengaran dan penglihatan hubungan akrab terjalin.
Adik lelaki dan my adik ipar serta sicomel Sara ni tak pernah gagal berdondon. Hijau gelap untuk tahun ni.
Gambar di pagi Raya 2018 my sister dengan anak anak dara yang semakin sweet. Berdondon kuning cair. Wahai anak anak kamu bakal menerajui tuan rumah tidak lama lagi apabila kami ni semakin tua dan makin kekurangan kudrat untuk menyambut persiapan Raya satu ketika nanti.

Sebaik raya ke 4 menjelma diserang demam selsema. Ini lah juadah yang selera ditekak.

Saat ini bakal diingat bila Atok Bah tiada kelak. Breakfast before solat Raya. Suasana meyediakan sarapan sebelum solat Raya ini memang tiada berubah semenjak zaman arwah mak ada lagi. Tetap sama dari segi juadah menu juga suasana yang dirasai.

23 Jun 2006 - 23 Jun 2018 - genap 12 tahun mak meninggalkan kami. Sekejabnya masa berlalu dengan pelbagai peristiwa, 1001 rasa kami lalui mengikut takdir yang Allah tentukan.Al FAtihah untuk arwah Safiah binti Ibrahim.


4 comments:

Tulis la apa2 aje......