Friday, July 20, 2018

Juadah Raya

Raya menjelma dan jamuan raya seperti tahun yang lalu masih dihidupkan oleh jabatan yang sering berbalas kujungan untuk jamuan ini. 2018 menu kali ini Nasi Beriani dan lauk iringan. Walau pun simple tapi tak termakan bila dah berjenis jenis. Masalah ni jugak lah bila makan makanan di hotel . Tak tau yang mana sedap sebab dah banyak sangat maka deria nak mengesan mana yang tersedap dah hilang.
Nasi beriani dengan bff nya ayam masak merah, dalca ,papadum dan acar darat.
Mee kari dan laksa juga ada. Mee kari sarat dengan binatang yang mati dalam kuah tu,,,udang, kerang, ayam dan menambah kelazatan fish ball fish cake dan toufo kering. Maka rasanya adalah terbaik hingga lupa nak ambik gambar. Mee kari ni di order dari orang yang memang telah diiktiraf sedap dengan masak mee kari. Alhamdulillah.

Laksa juga antara yang sangat sedap,,pembuatnya telah kami perakui Kuah laksa ni sangat sedap secukup rasa yang sepatutnya.


Kuah muih menjadi dayang yang mengiring juadah berat, tepung pelita, nona manis ni wajud agak baru jugak,,seakan gabungan kuih talam pandan dan kuih lompang. Hijau diluar tengahnya putih. Sangat sedap.
Roti jala  dengan kuih kari ayam dan kutupat palas ni dibuat oleh staf sendiri. Macam macam dah dalam perut hari ni segala bergabung.


Kuih kole kacang , talam ubi dan sri muka durian juga memeriahkan meja hidangan. Pada yang dah kenyang sangat dengan makanan berat bole makan ni sambil bual bual.
Pergedil toufu antara menu baru sedang viral sekarang. Dicicah dengan sos. Pegedil pun dah naik taraf ikut masa.
Pulut kuning ni dimakan dengan sambal tumis ikan bilis. Aduh mana nak larat dengan segalanya ini. Kalau nak rasa semua kena makan portion yang sikit sikit, Itu pun dah senak nak merasa semua.
Ini antara yang ditunggu tunggu, rendang campuran paru, limpa, hati dan daging ni di buat khas oleh staf yang sangat pandai dalam bidang merendang ikut resepi keluarganya. Memang sedap.
Kek lemon ni memang ditempah khas dan home made . Dah siap dipotong kiub kiub kecil ikut krim bunga tu. Yang coklat tu kek pisang bercoklat. Order online kata yang memberi. Agak beza dari biasa dengan gabungan coklat, pisang dan jugak rasa butter tu ,,sedap sangat. Kek lemon tu setiap tahun order kena tuan punya blog ni peminat setia kek berperisa oren.
Cantik lah nona manis ni...Semanis rupanya.
Acara menyusun hidangan sebelum tamu tiba.Nasi impit dengan kuah kacang, puding caremel juga ada.


Tamu mula tiba,,,bila dah ramai tak sempat nak ambik gambar dek sibuk...sibuk makan bersama tamu lah.
Nasip baik sempat bergambar disudut gambar ni. Sekian Selamat Hari Raya untuk tahun 2018.





1 comment:

Tulis la apa2 aje......