Thursday, August 23, 2018

Fraser Hill Aku Datang Lagi

Rancangan spontan untuk kesini terjadi dengan tiba tiba sahaja. Selalunya kalau dirancang beria susah nak menjadi tapi bila plan spontan ni selalunya sangat menjadi dan lancar. 
Memandangkan cuaca di Kuala Lumpur amat terik dan panas ,tambahan cuti Raya Haji dipertengahan minggu, tambahan tv meragam tah kenapa astro ni kejab ada kejab ghaib maka tengahari bertolak ke sini .  Tujuan nak cari tempat sejuk yang dekat tanpa bermalam sebab esok kerja.

Alhamdulillah perjalanan bermula dengan lancar sebaik selesai solat zohor. 

Sabaik melalui pekan Batang kali hujan mula turun dan cuaca mendung sepanjang perjalanan.

Kabus sepanjang perjalanan sebaik saja melalui jalan bengkang bengkuk. Dah niat dalam hati semua nak dapat sejuk maka Allah beri sejuk . Off aircond kete menikmati sejuk yang dicari sedut oksigen dri hutan tu sebanyaknya.
Bukit Fraser ni amat kerap kami pergi hanya sejak beberpa tahun kebelakangan ni je tak datang dan tak banyak perubahan berlaku , tapi kalau tahun 80 dan90an dulu bunga Dahlia amat amat ditanam jadik tarikan tapi kini hampir tiada,,dan ada kala cuaca agak panas disini,,,faktor alam yang makin rosak lah ni.
Sampai puncak sebaik bang Asar berkumandang. Abang Naim muntah tanpa diduga sip baik sempat buka pintu kete ni. Patut lah diam sepanjang jalan bengkang bengkuk tu.
Sejuk sepanjang jalan dan paling mengelikan hati ada orang di pancut dek air shower semasa behenti di tandas akibat tersilap pulas kepala paip.. Ha ha ha...dah berdoa dan niat nak sejuk kan maka Allah bagi sejuk sepanjang jalan siap ada efect air sejuk tersembur kat baju tanpa sengaja.
Memandangkan perut dah lapar kami singgah di salah satu wakaf yang banyak ada di puncak tu.
I
Ini dalah bekalan apa yang ada dirumah pagi tadi,,Nasi impit kuah kacang, rendang daging sikit, ubi rebus, sambal tumis dan sedikit buah buah.Dengan nasi putih yang sempat dimasak sebelum bertolak juadah ni amat sedap dimakan dalam diselimut kabus dan hujan renyai tak henti henti ni.

Dah kenyang pusing pusing jab sekitar bukit ni. Nampaknya ada beberapa banglo yang terbiar dan sekitar yang ada tidak banyak perubahan,Pada yang sangat suka dengan alam semula jadi tempat ni amat sesuai banyak jungle track ada disini. Ada tempat kuda tapi kami tak singgah pun sebab dah selalu singgah dulu. 
Ini antara satu yang agak baru di sini, cafe Aida Daniya English Teahouse dibahagian belakang ada ditanam strawberry tapi masa ni tiada buahnya. 
Pemandangan ni dapat dinikmati dari restaurant Aida Daniya ni,,tapi tak turun malas nak turun sebab jauh kebawah ni. Hujan masih renyai.


Strawberry masih belum berbuah
Orang ni yang kesejukan akibat semburan shower tadi,,,sabar ye,,,ni maknanya doa dimakbul Allah ,,,nak sejuk kannn,,,hik hik hik.....
Sedih tenguk kejadian rimau ni,,,patut digeruni tapi ni rasa hati digeletek, panda tu pun pelik . Kena kasi adjust sikit bagi sempurna ni. Ni sekitar laman restaurant ni
Kejadian bodynya macam disimbah asid atau cair dek kepanasan mentari. Harap dia tak terus meleper kalau ada rezeki  berkunjung lagi nanti
Segar tomato cerie ni,membayangkan kalau lah dapat ditanam dirumah sendiri sure nak makan terus je petik fresh ni.
Sebelum bertolak turun selepas solat maghrib singgah kat batu seketul ni. Kalau waktu siang atau waktu puncak jangan harap dapat suasana yang tak ada orang gini, mesti bertindan tindan  sesi bergambar sekeliling batu ni, Ni lah satunya mercu tanda orang dah sampai ke Bukit Fraser.
Sedikit coretan tentang Bukit Fraser ni, Ia berasal dari nama seorang peniaga Scotland, bernama Louis James Fraser seorang peneroka dan pembeli bijih timah sekitar tahun 1880 an. Sewaktu mencari bijih di kawasan ini beliau telah dilaporkan hilang dan tidak ditemui kesannya sehingga kini. Ada kemungkinan menurut sumber dimakan binatang buas atau pun dibunuh.  Pembangunan Bukit Fraser sebagai destinasi percutian berudara nyaman bermula pada tahun 1917 oleh kerajaan Bristih dan diteruskan pembangunannya oleh kerajaan negeri Pahang dan kerajaan Malaysia.
Berdekatan dengan menara ni adalah bangunan kolonial pejabat pos dan balai polis tinggalan 1919.
.
Sekian sahaja aktiviti yang tidak dirancang dicuti Hari Raya Haji 2018 ni.Tak tahu apa yang Allah dah tentukan untuk masa akan datang.Segala apa yang kita lalui ni adalah rahsia Allah.

No comments:

Post a Comment

Tulis la apa2 aje......